نحوه نمایش مطالب: تاریخ | امتیاز | بازدیدها | الفبایی

دستگیری چندین عضو حزب‌الله در آمریکا

توسط: noor در 13-11-1394, 10:57

شیعه نیوز»، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) روز دوشنبه (دیروز) مدعی شد که چندین نفر از اعضای حزب‌الله را به اتهام استفاده از میلیون‌ها دلار از فروش ماده مخدر «کوکائین» در آمریکا و اروپا برای خرید سلاح در سوریه دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا اعلام کرد که در بین افراد دستگیر شده از حزب‌الله، «محمد نورالدین» به چشم می‌خورد که مقامات آمریکایی مدعی هستند پول شوی لبنانی برای بازوی مالی حزب‌الله به حساب می‌آید.

اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا اعلام کرد که آمریکا نورالدین را در واقع یک تروریست جهانی می‌داند ولی تعداد اعضای حزب‌الله که در آمریکا دستگیر شده‌اند را اعلام نکرد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته، تحریم‌هایی را علیه نورالدین و «حمدی ظاهر الدین» یکی دیگر از اعضای حزب‌الله وضع کرد.

اثرات استرس بر بدن و راه‌های درمان از دیدگاه طب سنتی

توسط: noor در 3-11-1394, 11:34


به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله ضیایی درباره استرس اظهار داشت: علائم شروع استرس که حاکی استرس شخص است را می‌توان به احساس اضطراب، تحریک پذیری، بی‌قراری، ضرب‌گرفتن انگشتان، تکان‌دادن زیاد دست و پا، حملات وحشت‌زدگی، احساس خُرد‌شدگی، نداشتن انرژی، پُرخوری یا کم‌خوری را اشاره کرد.

علل ایجاد استرس

به گفته وی خودخوری، درگیری ذهنی و فشار روانی، مصرف زیاد گوشت قرمز (مخصوصا گوشت گاو) و غذاهای سرخ شده، مصرف شیرینی‌جات غیر‌طبیعی مانند شیرینی‌های قنادی،کمبود ویتامین B5, کمبود پُتاسیُم، 6ـ کمبود مَنیَزیُم، نکته سنجی‌های بیجا، داشتن توقّعات بیجا و انتظارات بیجا از دیگران، عاقّ والدین، عدم دید و بازدید با فامیل, اهمیّت بیش‌از اندازه به کار، داشتن کارهای استرس زا مانند رانندگی، صندوق‌داری بانک، کارهای مدیریّتی و...، لباس‌تنگ پوشیدن،کفش‌تنگ پوشیدن، زیا‌دبودن گرمای محیط یا گرمای هوا, تمسخر و تحقیر توسط دیگران و... از عوامل بروز استرس است.

اثرات سوء و بد بیماری استرس روی بدن

این محقق طب اسلامی بیان کرد: به طور کلی می‌گوئیم بیماری استرس موجب ایجاد بیماری‌های پوستی می‌شود مانند: لکه‌هایی روی پوست (مثل بیماری بَهَق یا سیاه شدن پوست)، کاهش قدرت باروری، جوش زدن، میگرن، مشکلات گوارشی، مانند: ترش کردن، اختلال در خواب، مشکلات قاعدگی، مانند: نامنظمی قاعدگی، قاعدگی شدید و قطع قاعدگی, فرسودگی سیستم ایمنی بدن که علامت استرس شدید است، کسانیکه زیاد اقدام به عمل‌های ترمیمی پوست و زیبائی می‌کنند که نشانۀ استرس زیاد آنها است، گاهی حالت بی‌حوصلگی و گاهی حالت کثیر‌الشک و گاهی حالت وسواسی دارد، ریزش مو به نوع سکه‌ای، کم خوری استرسی یا پُرخوری استرسی.

راه‌های درمان استرس

ضیایی ادامه داد: افرادی که دچار استرس هستند در وعده صبحانه شیر تازۀ گاو کم‌چرب با عسل زعفران یا عسل عناب بخورد. مصرف سبزی‌جات (جعفری، ترخون، مرزه، پونه، نعنا، آویشن، ریحان، کاهو بدون‌سُس)، میوه‌جات (گلابی رسیدۀ شیرین، لیمو شیرین، میوۀ شاه‌بلوط (فندق کوهی)، خوردن سیب قرمز رسیدۀ شیرین معطّر طبیعی), مصرف کدو حلوائی، تخمۀ خام کدو بریا این افراد مفید است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف روغن زیتون طبیعی، یا زیتون خوراکی, خوردن غلّات (گندم، جو، ذرّت، برنج)، سبوس‌ها (سبوس گندم، سبوس جو، سبوس برنج)؛ زیرا برای درمان استرس و اضطراب نیاز به ویتامین 5B است که در سبوس غلّات هست لذا گوئیم نان‌گندم سبوس‌دار، نان‌جو سبوس‌دار، نان‌برنجی سبوس‌دار و مغز خام بادام درختی شیرین مصرف کنند همچنین ورزش‌های مناسب و نرمش‌های مفید در هوای آزاد حیاط منزل یا پارک برای افراد دچار استرس مفید است.

 

معیارهایِ نادرستِ انتخاب همسر را بدانید

توسط: noor در 1-11-1394, 12:02

 به گزارش شیعه نیوز»، کارشناسان معتقد هستند برگزاری کلاسهای آموزشی یادگیری مهارت‌های زندگی وهمچنین آگاه ساختن جوانان نسبت به انتخاب ملاکهای اساسی درازدواج، اقدام موثری است که تا حدود زیادی به کاهش آمار طلاق کمک کرده واز بروز مشکلات در زندگی زوج‌ها جلوگیری می‌کند.

دکتر پروانه صفایی مقدم روان شناس بالینی در این خصوص گفت: در حال حاضر جامعه با بحران طلاق مواجه است و آمار طلاق به شدت بالا رفته است. دلایل بسیاری در بررسی‌ها نشان داده شده است که یکی از اصلی ترین آنها نبود دلایل کافی برای ازدواج از سوی طرفین است وملاکهایی که برای ازدواج در نظرگرفته می‌شوند نادرست است . بر طبق آمار80درصد از ازدواجها از انگیزه‌های غلط نشأت گرفته است که این مساله دلایل مختلفی دارد و عبارتند از:

ملاکهای نادرست در ازدواج
*فشار اطرافیان فرد اعم از مادر ،پدر و بستگان که متأسفانه در جامعه فردی که ازدواج نمی‌کند،اغلب زیر سوال است در حالیکه افراد باید یاد بگیرند به حریم شخصی وعقاید یکدیگر احترام بگذارند.

*برخی از افراد برای فرار از تنهایی وترس از آن به سمت ازدواج می‌روند. در این شرایط فرد قادر به انتخاب مناسب نیست زیرا فردیکه ناامید است این حس را در زندگی متاهلی هم داشته و نمی‌تواند شرایط بهتری داشته باشد.

*عطش جنسی یکی از ملاکهای غلط در ازدواج است .برخی از افراد غرق در غرائز جنسی خود هستند و ملاک دیگری ندارند وتنها به دنبال یک همخوابه هستند.این انگیزه معمولا در آقایان بیشتر از خانمها است.

*فرار از مشکلات،وابستگی مالی،احساس گناه

*فرار کردن از واقعیت زندگی مساله دیگری است که افراد را به سمت ازدواج سوق می‌دهد. فرد ازدواج می‌کند تا فردی دیگر را در مشکلات خود شریک کرده واز مسائلی که با آن روبرو هست دور شود این افراد اغلب شور و شوق ازدواج و هدف خاصی ندارند و به جای حل مشکلات خود تنها با ازدواج می‌خواهند از مشکلات فرار کنند.

*گریز از رشد و بالندگی عامل نادرست دیگر در ازدواج است. افراد ازدواج می‌کنند تا فردی دیگر مسئولیت آنها را به گردن بگیرد.گاهی خانمهای سن بالاتر با افرادی ازدواج می‌کنند که در سنین بسیار پایین تر از خود هستند و به شدت به شریک خود وابستگی عاطفی پیدا می‌کنند.این مساله در ازدواجهایی که اختلاف سن فاحش و یا اختلاف طبقاتی فاحش وجود دارد دیده می‌شود.

*احساس گناه هم گاهی دلیل ازدواج می‌شود. بطوریکه فردیکه رابطه طولانی با فرد دیگر برقرار کرده گمان می‌کند حتما با این فرد باید ازدواج کند و اگر ازدواج نکند مشکلی برای فرد مقابل بوجود می‌آید.

*در مواقعی ازدواج به منظور پرکردن خلاءمعنوی و احساسی صورت می‌پذیرد.این افراد احساس پوچی داشته وبا ازدواج سعی در پرکردن خلاء درونی خود دارند.به میزانی که فرد مقابل به آنها توجه کند گمان می‌کنند خلاء پر شده است لیکن این خود مدت زمانی دارد ومجدد احساس پوچی به این افراد دست خواهد داد.

*پذیرش اجتماعی عامل دیگری است که افراد برای برخورداری از آن به ازدواج تن می‌دهند.گاه در استخدامها و یا فضاهای اجتماعی افرادی را مورد پذیرش قرار می‌دهند که متاهل باشند . این مسأله باعث شده در جامعه مجردها به چشم متهم باشند فرد برای فرار از این نگرش انگیزه ازدواج پیدا می‌کند.

*تأمین مخارج زندگی معیار غلط دیگری است که در ازدواج دیده می‌شود. به این صورت که فرد طرف مقابل را دوست ندارد و تنها به دلیل ثروت و شرایط مالی او ازدواج می‌کند. بنابراین بدون در نظر گرفتن اینکه شرایط روحی و اجتماعی یکسانی با او داشته باشد ازدواج می‌کند.

*اعتماد به نفس پایین موجب می‌شود فرد به اولین فردیکه به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد جواب مثبت بدهند. گمان می‌کنند شانس ازدواج کردن را ندارند و با اولین مورد ازدواج می‌کنند.

*برخی از افراد به منظور خروج از کشور با فردیکه تابعیت کشوری دیگر را دارد ازدواج می‌کنند توجهی به ملاکهای دیگردر ازدواج نمی‌کنند.

شناخت تعریف صحیح از ازدواج
وی افزود: تمام مواردی که مطرح شد ملاکهای غلطی است که تنها به منظور رفع نیازهای درونی در نظرگرفته می‌شوند نه برای یافتن شریکی مناسب.زمانیکه تنها یک نیاز ملاک ازدواج باشد باعث می‌شود در زندگی تمامی نیازها پاسخ داده نشود و کاخ آرزوها فرو بریزد.

برای انتخاب مناسب و پیشگیری از چنین حالتی باید تعریف درستی از ازدواج داشته باشیم. ازدواج راه مشروع و سالم در تشکیل خانواده است. در تمام ادیان و مکتبها در مورد خانواده و نقش تسلا بخش ازدواج سخن گفته‌اند.

معمولا بر اساس تجربه برای ازدواج نیاز به رشد جسمی،جنسی و روانی وجود دارد.در دختران سنین 18 تا 24 سال سنین مناسب ازدواج وپسران 24 تا 28 سال در نظر گرفته می‌شود واختلاف سنی بهتر است بین 2 تا 6دسال باشد .


ملاکهای اساسی در ازدواج
این عضو انجمن روان شناسی بالینی در ادامه گفت: تشکیل یک خانواده سالم ،متعادل و پایدار بستگی به این دارد که افراد تفکر منطقی وتلاش و کوشش خوب داشته باشند ؛شناخت چرایی ازدواج نکته بسیار حائز اهمیتی است.

عواملی که در ازدواج موفق موثر هستند عبارتند از:سلامت جسمی و روانی افراد بطوریکه برخی از بیماریها باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی همسر آینده است. برای تشخیص این مساله فرد قبل از ازدواج باید به مشاور ازدواج مراجعه کند.
مساله بعدی منبع درآمد و شغل شریک ازدواج است. برای ازدواج شغل ومسائل مالی فرد باید در نظر گرفته شود.

سومین مورد نیت و اراده برای تشکیل خانواده است.اینکه زوج با رضایت شخصی اقدام به ازدواج کنند ازدواجهایی که بر طبق اراده نزدیکان وبه اجبار باشد موفق نخواهد بود.ازدواجهای زودهنگام مشکلات بسیاری به همراه دارد.

از این مسائل راحت عبور نکنید
دکتر صفایی مقدم در پایان افزود:«در دوران نامزدی به دلیل اینکه زوج در زیر یک سقف زندگی را شروع نکرده‌اند. مسائل بیشتر جنبه ظاهری و عاطفی دارد و در رفت وآمد و پرداخت هزینه‌ها خلاصه می‌شود. اگرچه این موارد تا حدی اهمیت دارد ولی میزان آن پایین است.

به این صورتکه اگر در زمان خرید ا اختلافات در زمینه هزینه‌ها پیش آمد باید دقت شود که این حسابگری از روی خساست فرد مقابل است و یا خیرو فرد تنها قصد آینده نگری دارد.

در خصوص سردی عاطفی در این دوران باید در نظر گرفت این سردی ریشه در شخصیت خانوادگی فرد دارد و یا اینکه به دلیل عکس العمل در مقابل رفتار شریک مقابل ایجاد شده است .

بنابراین مشکلات بر اساس دلایلی که دارند باید بررسی شوند.در نهایت اینکه دوران نامزدی به دلیل قلیان احساسات عاطفی گاه موجب چشم پوشی از موارد اختلاف شده ودر زندگی مشترک مشکلات بیشتر خواهد شد.بهتر است در مورد مسائل مالی دید افراد منصفانه باشد وتنها مواردی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد مسائل مربوط به عواطف روحی و جسمی است که اگر از جانب فرد مقابل تأمین نشوند حتما نیاز به بررسی وجود دارد.

چرا جامعه به سمت بد و بي حجابي ميرود؟

توسط: noor در 19-10-1394, 11:33
گزارش «شیعه نیوز»، اینجا جمهوری اسلامی ایران است، چشمانت را به هر سمتی بچرخانی دخترانی را می‌بینی که گوش‌هایشان را از روسری یا شالشان بیرون انداخته‌اند، تاپ و شلواری پوشیده و پارچه ای روی خود انداخته‌اند که اسمش را می‌گذارند مانتو جلو باز، اخیراً نیز یک سمت از سر خود را کچل می‌کنند و موها را به سمت دیگر سرازیر، دیگر دوره مانتوهای کوتاه گذشته، بدحجابی کم کم به لباس‌های تنگ و چسبان و نوعی برهنگی رسیده است.

افزایش ۴۰ برابری گشت ارشاد و تصویب طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب نیز تاکنون نتوانسته معضل بدحجابی را در کشور حل کند. سال‌هاست که یکی از دغدغه‌های اصلی و مؤکد جمهوری اسلامی وضعیت پوشش در جامعه و به خصوص پوشش زنان است.

با گذشت بیش از سه و نیم دهه از انقلاب اسلامی و با وجود دستگاه‌های عریض و طویل فراوان و صرف بودجه‌های هنگفت در بحث مقابله با بدحجابی، با توجه به وضعیت کنونی و نوع پوشش افراد در جامعه، اگر نگوییم تمامی سیاست‌ها در این زمینه با شکست مواجه شده، به جرأت می‌توان گفت بیشتر سیاست‌ها در بحث حجاب که اغلب دستوری و آمرانه است، با شکست رو به رو شده‌اند.

پافشاری کردن بر ظواهر و عدم توجه و ریشه‌ها و تعمیق باور به حجاب در افراد، انباشته کردن در و دیوارها از عکس‌ها و بنرها و شعارهای مختلف آن هم با رنگ و بوی سیاسی هیچ‌گاه وضعیت حجاب جامعه را بهبود نمی‌بخشد.

بر اساس یک پژوهش تقیدات دینی خانواده، تعارض رفتاری درون خانواده، سطح تحصیلی مادر، تأکید خانواده بر نوع پوشش، هماهنگی حجاب با خانواده، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر حجاب و بدحجابی زنان و دختران ایرانی است.

یکی از مهم‌ترین ریشه‌های شیوع روزافزون مسئله‌ی بدحجابی که در دو دهه‌ی اخیر، به وضوح در جامعه مشاهده می‌شود افزایش آستانه‌ی تحمل افراد جامعه در مقابل این ناهنجاری و به عبارت دیگر، کاهش قبح و زشتی این عمل، در نظر افراد جامعه دانست.
در این باره می‌توان به تحقیقی که دکتر «رفیع پور»، در سال ۱۳۷۱ به عمل آورده است نیز استناد نمود. بر اساس نتایج حاصله از این تحقیق؛ ۸۶.۲ درصد پاسخگویان معتقد بودند در سال ۱۳۶۵، رعایت نکردن حجاب از نظر مردم عیب تلقی می‌شده است؛ بدین معنا که زنان متمایل به بدحجابی، به علت اینکه احساس می‌کردند مردم از بی‌حجابی اکراه دارند و احتمال دارد آن‌ها را، به گونه‌ای مورد اهانت (مجازات) قرار دهند، بیشتر حجاب را رعایت می‌کردند. این ارزیابی برای سال ۱۳۷۱ به ۴۱.۵ درصد رسید. (رفیع پور، فرامرز، توسعه و تضاد) از این رو می‌توان گفت قبح بدحجابی در اذهان افراد جامعه، در عرض ۶ سال به حدود نصف رسیده است؛ که این نتیجه می‌تواند فرضیات مطرح شده در مورد کاهش تأثیر عنصر «وابستگی» بر کنترل «بدحجابی» را تأیید نماید.

نکته مهم این است دخترانی که جاذبه جنسیتی خود را برای عموم جامعه به معرض نمایش می‌گذارند یا آرایش‌های آنچنانی انجام می‌دهند و تمام هم غم و غمشان آرایش است، با این کار قصد دارند که جامعه به آن‌ها توجه کند. این افراد به واسطه برخی کمبودها در صدد هستند با این‌گونه پوشش‌های نامتعارف جلب توجه کنند و باصطلاح دیده شوند.

مسئله دیگری که می‌بایست در خصوص بدحجابی ذکر کرد این است که در سالیان اخیر علاوه بر اینکه قبح بدحجابی در جامعه شکسته شده، غیرتمندی برخی مردان ایرانی (پدران، همسران و برادران) نیز کاهش یافته است. سؤال این است که جامعه ما را چه شده است که پدری، همسری و یا برادری می‌بیند که دختر یا زن خانواده در خیابان با پوشش زننده ای عشوه گری می‌کند ولی فقط نظاره گر است و در بعضی موارد خود هم مانند دیگر مردان از این عشوه گری در خیابان لذت می‌برد و آخر سر هم اسم آن را تمدن می‌گذارد؟ جامعه ما را چه شده که برخی مردان از ارتباط دختران خانواده با افراد غریبه اطلاع دارند ولی نه تنها حرفی نمی‌زنند بلکه با سکوت خود و سر زیر برف کردن آن‌ها را به ادامه این روند تشویق می‌کنند؟ نکته مسلم اینکه امروزه در برخی خانواده جایگاه مرد و زن عوض شده است.

مصطفی آب روشن عضو انجمن جامعه شناسی ایران در پاسخ به این سؤال که دلیل حرکت جامعه ما به سمت بدحجابی چیست گفت: پدیده بد حجابی در جامعه ما که دارای پایبندی به الزامات ارزشی و هنجاری است به عنوان نوعی از انحراف و کج رفتاری تلقی می‌گردد و میزان واکنش به این پدیده را حساسیت و انتظارات جامعه تعیین خواهد کرد، هر نظام اجتماعی میزانی از این انحراف از استانداردهای اجتماعی را تحمل و یا بر اساس ملاحظات فرهنگی واکنش به این واقعیت را به تأخیر می‌اندازد.
این استاد دانشگاه گفت: از منظر جامعه شناختی هیچ حکومتی نمی‌تواند صد درصد افراد جامعه را ملزم به حفظ ارزش‌های فرهنگی حاکم بر جامعه نماید در بحث یاد شده هر چقدر نظام اجتماعی با نظمی دستوری به مقوله‌های فرهنگی بپردازد و با پدیده بد حجابی برخوردی پلیسی صورت گیرد، شاهد واکنش‌های افراطی و نافرمانی از سوی زنان جامعه خواهیم بود چرا که فرد احساس می‌کند میان ارزش‌های حاکم بر جامعه و ارزش‌های ثانوی و فردی حق انتخاب دارد و در این فضا این آزادی به شکل یک‌سویه از او سلب شده است
وی افزود: لذا به نظر می‌رسد در مبحث حجاب جامعه بایستی با کارهای فرهنگی هنجارها و ارزش‌های پذیرفته شده اجتماعی را در افراد درونی کند زیرا اعتقاد داشتن و یا نداشتن به حجاب نوعی گفتمان است که در قالب رفتار جمعی در جامعه نمایان می‌شود.

مصطفی آب روشن در مورد دلیل گرایش زنان به عشوه گری در انظار عمومی گفت: با توجه به اینکه جامعه ما دارای ملاحظات سنتی در رابطه با ارتباط دختر و پسر می‌باشد و تعاملات خارج از چارچوب ازدواج جزء منعی‌ات اجتماعی به شمار آمده و به شدت انگ زننده برای دختران تلقی می‌گردد پس شخص برای انتخاب شدن و مدیریت بر تأثیر گذاری بر جنس مخالف مجبور خواهد شد تا به عشوه گری بپردازد تا در نبود فضای گفتگوی سالم بین طرفین، با لطایف الحیل خود را در شرایط انتخاب قرار دهد.

وی ادامه داد: به عبارتی افراد در دوران جدید به علت شناخت‌های سطحی و گذری، ناگزیر بر مبنای وضعیت ظاهریشان مورد قضاوت و انتخاب قرار می‌گیرند، در واقع زنان می‌کوشند که چهره ظاهری خود را به شکل پذیرفته شده اجتماعی تغییر دهند و در شرایط یاد شده، تنها عضوی از بدن که امکان و قابلیت عرضه در حوزه عمومی را دارد قرص صورت افراد می‌باشد که شخص می‌تواند بیشترین تغییرات را در آن اعمال کند که زیبا و پسندیده تر جلوه کند.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران افزود: از منظر بسیاری از جوانان، زیبایی ظاهری با ویژگی‌های شخصیتی شایسته و مطلوب رابطه‌ی معنا داری دارد به عبارتی چهره جذاب نشان از شخصیت زیبا تلقی می‌گردد.

آب روشن در مورد نقش غیرت مردان در افزایش بدحجابی گفت: جامعه ما در حال گذار از جامعه سنتی به مدرن است و کدهای سنتی از جمله واکنش‌های مردمی و یا مفهومی به نام «غیرت» در جامعه کمرنگ شده و کارکرد این مفاهیم به نهادهای مدنی و فرهنگی محول شده است و نقش مردانه و غیرت در جامعه ما به علت واکنش‌های افراطی و سلیقه ای آسیب زا بوده است بطوریکه معضلاتی از جمله:

فرار دختران از خانه و خودکشی از پیامدهای ناخواسته این نقش‌ها می‌باشد که همچنان در برخی از شهرها قربانی می‌گیرد؛ زیرا جوان امروزی را بایستی در هر امری قانع کرد و الگوهای رفتاری آمرانه و مردسالارانه پاسخگوی نیازهای زنان جامعه ایران نمی‌باشد.

عضو انجمن جرم شناسی ایران در پاسخ به این سؤال که حاکمیت و نهادهای دولتی و غیر دولتی چه راهی را باید بروند که بتوانند پدیده بدحجابی را کنترل کنند گفت: به نکته مهمی اشاره کردید در واقع مشکل در انتخاب اشتباه چارچوب نظری است که نظام اجتماعی در برخورد با پدیده بد حجابی انتخاب کرده است به عبارتی الگوهای رفتاری فرهنگی و عقیدتی ناشی از پذیرشی است که در باورهای شخص صورت می‌گیرد و تغییری است که در درون صورت می‌گیرد لذا بد حجابی تبلور باوری است که از درون شخص را استحاله کرده است و مشکل از آنجا آغاز می‌گردد.

عضو شورای مدیریت کار گروه آسیب‌های اجتماعی ایران گفت: اگر بجای تغییر الگوهای ذهنی جوانان سعی کنیم با برخوردی فیزیکی و پلیسی رفتار را در مسیر درست هدایت کنیم، اشتباه فاحشی خواهد بود به عبارتی ما برای تغییر وضعیت بد حجابی نیاز به تغیر اساسی در نگرش‌های جوانان داریم در واقع تغیر الگوهای فکری تغییر رفتار را به دنبال دارد و برخوردهای تند و غیر متقاعد کننده، واکنش‌های افراط گونه را در مسئله حجاب به همراه خواهد داشت. 

شرايط ارتباط دختر و پسر از نگاه قران

توسط: noor در 19-10-1394, 11:28
به گزارش «شیعه نیوز»، یکی از مسائل مهمی که ذهن بسیاری از جوانان را به خود مشغول ساخته است موضوع ارتباط با جنس مخالف است.
سؤالی که این گروه مطرح می کنند این است که چه اشکال دارد، یک نفر با جنس مخالف معاشرت و دوستی داشته باشد؟ خصوصاً زمانی که این ارتباط پاک و در حد یک گفتگوی صمیمانه و بیرون رفتن، شام خوردن یا تفریح کردن باشد، چرا اسلام باید این چنین رابطه ای را محدود و ممنوع نماید! در این متن سعی داریم به شکلی  به این پرسش پاسخ دهیم.

ارتباط با جنس مخالف نیاز اساسی انسان

یکی از انگیزه های مهم برای ایجاد رابطه با جنس مخالف پاسخ گویی به نیازهای روحی و عاطفی و غریزی است. یعنی ساختار وجودی انسان به گونه ای طراحی شده است که در مقطعی از دوران زندگی خود به طور جدی احساس نیاز به جنس مخالف می نماید. تلاطم و التهاب درونی او تنها با گفتگو، معاشرت، همنشینی و ایجاد رابطه با جنس مخالف آرام می گیرد. احساس نیاز عاطفی به جنس مخالف تنها به این موارد خلاصه نمی شود چرا که قوه و نیروی جدی تری به نام قوای شهوانی و جنسی نیاز این ارتباط را دو چندان می سازد.

 نسخه قرآن برای ارتباط دختر و پسر

با نگاه به آموزه های زیبای اسلامی به خوبی می توان جواب این نیاز اساسی را مشاهده نمود. ولی باید به یاد داشت دارو و نسخه ای که اسلام و آموزه های وحیانی آن، به این نیاز مبرم پیشنهاد می کند یک داروی مقطعی و بی تأثیر نیست، بلکه نسخه ای کارآمد و اثر بخش است. آموزه های وحیانی با تقویت نهاد خانواده و باز نگه داشتن مسیر ازدواج شرعی به این نیاز اساسی افراد پاسخ مثبت داده و آنها را متوجه زندگی مشترک و حیات طیبه نموده است. حیات طیبه ای که برای انسان آرامش و آسایش دو گیتی را به ارمغان می آورد. خداوند متعال در این خصوص می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون؛ [روم،21] و از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید. تا به ایشان آرامش یابید، و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. در این عبرتهایی است برای مردمی که تفکر می کنند».
 
تجویز دوست دختر و دوست پسر ممنوع

بعضی از روشن فکر نمایان در دنیای مدرن برای دست یابی جوانان به آرامش و لذت نسخه بسیار خطرناک و شیطانی  را تجویز می نمایند. رها کردن  جوان در یک بستر  آزاد و بدون قواعد و قوانین  دینی و اخلاقی موضوعی است که می تواند نه تنها آرامش و لذت را برای انسان به  ارمغان نداشته باشد بلکه زمینه برای مشکلات فراوان روحی و روانی را به بار داشته باشد. از این رو خداوند متعال خط بطلانی به این نسخه شیطانی کشیده و می فرماید: «وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ؛ [نساء/۲۵] و نه دوست پنهانی بگیرند».
 
شرایط ارتباط با جنس مخالف از نگاه قرآن

بر خلاف تصور و نظر کسانی که برداشت های سخت و افراطی خود را به مبانی اسلامی نسبت می دهند. آموزه های اسلامی هیچگاه افراد را به افراط و تفریط سوق نداده است؛ بلکه افراد را بر پایه و اساس تعادل و میانه روی به سوی کمال و سعادت رهنمود ساخته است. شاید بعضی افراد بسیار دوست داشته باشند که  جامعه زنان را در چارچوب منازل آجری محبوس نمایند و آنان را به دور از زندگی اجتماعی  نگهدارند.  تا اینکه ایشان از آسیب ارتباط با جنس مخالف در امان نگهدارند. ولی با اندک نگاهی متوجه خواهیم شد اولین کسی که با این رویه افراطی برخورد نماید جامعه زنان خواهند بود. با این توضیح با تأمل در آموزه های اسلامی می توان چارچوب مشخصی برای این ارتباط تعریف نمود.

رها کردن جوان در یک بستر آزاد و بدون قوانین دینی مشکلات فراوان روحی و روانی را همراه دارد. از جمله:
 

  1-رعایت حریم حیا و عفت در ارتباطات اجتماعی

اولین و زیباترین شاخص و مؤلفه ای که فرهنگ قرآن برای روابط اجتماعی دو جنس مخالف معرفی می نماید، رعایت حریم حیا و عفت است. عفت و پاکدامنی یکی از ارزشمندترین صفات اخلاقی ست که همچون سدی محکم در برابر طغیان امیال جنسی و زیاده روی در شهوت پرستی انسان را مصون نگه می دارد. این ویژگی اخلاقی یکی مهمترین شاخص های اخلاقی روابط اجتماعی است که در قرآن نیز به آن توجه خاص شده است. در سوره مبارک قصص خداوند متعال در خصوص چگونگی ارتباط دختران حضرت شعیب (علیه السلام) با حضرت موسی (علیه السلام) می فرماید:

 «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی عَلَی اسْتِحْیاءٍ قالَتْ إِنَّ أَبی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ لَنا؛ [قصص/25] پس یکی از آن دو زن که با شرم و آزرم راه می رفت نزد او آمد، گفت: پدرم تو را می خواند تا تو را مزد آنکه برای ما آب دادی بدهد».

ویل دورانت تمدن شناس معروف در این خصوص می نویسد: زنان بی شرم، جز در لحظاتی زودگذر برای مردان جذاب نیستند.... مردان جوان به دنبال چشمان پر از حیا می باشند. و بدون آنکه بدانند حس می کنند که این خودداری ظریفانه (حیا و عفاف) از یک لطف و رقت عالی خبر می دهد. [1]

ویل دورانت تمدن شناس معروف در این خصوص می نویسد: زنان بی شرم، جز در لحظاتی زودگذر برای مردان جذاب نیستند.... مردان جوان به دنبال چشمان پر از حیا می باشند و بدون آنکه بدانند حس می کنندکه این خودداری ظریفانه (حیا و عفاف) از یک لطف و رقت عالی خبر می دهد.

 
2-حفظ حدود شرعی و اسلامی

هر چند از آموزه های دینی حرمت و ممنوعیت کامل ارتباط با جنس مخالف استفاده نمی شود ولی به طور قطع و یقین برای آن ضوابط روشن و بازدارنده تعریف نموده است؛ تا اینکه این ارتباط اجتماعی از خطرات احتمالی مصون نگه داشته شود.  به همین جهت در شرع مقدس ارتباط بین دو جنس مخالف نباید بر اساس خواسته های شهوانی پایه ریزی شده باشد. اگر دختر و پسری مجبور هستند بر اساس ضرورت کاری، تحصیلی و یا اجتماعی با جنس مخالف ارتباط داشته باشند، نباید این رابطه توأم با نگاه های بر خواسته از امیال نفسانی، و یا با شوخی های تحرک آمیز باشد، دختران می بایست حجاب اسلامی را رعایت نمایند و از تن آرایی و عشوه گری خودداری نمایند.[2]

3- بی توجهی به هوای نفس و توجه به دشمن بیرونی

سومین مؤلفه و شاخصی که لازمه روابط با جنس مخالف است موضوع دشمن شناسی است. به عبارتی دیگر هر انسانی به خوبی می داند که در مسیر سیر و کمال خود با دشمنان بیرونی و همچون شیاطین جن و انس و دشمن خطرناک درونی همچون هوای نفس مواجه است. غفلت از دشمن خطرناکی همچون هوای نفس می تواند او را به ورطه هلاکت و نابوی کشاند علاوه بر تمایلات زیاده طلبانه نفسانی می بایست قوای شیطان را نیز مزید بر علت دانست. بهترین مصداق قرآنی این شاخص عدم اعتماد به نفس حضرت یوسف (علیه السلام) است که در ارتباط با زلیخا بیان شده است: «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحیم [یوسف/53].

 عواقب سوء نسخه های شیطانی

کسانی که برای نجات جوانان از غلیان مرگبار شهوات جنسی، دوستی های خیابانی را تجویز می نمایند بسیار خوب می دانند که این چنین پیشنهادی نه تنها موجب اطفاء شهوات و نجات آنان نخواهد بود بلکه زمینه ای برای غرق شدن در تمایلات جنسی بیشتر را فراهم می نماید. به طور کل از آنجایی که جنس دختران از عواطف و احساسات بیشتری برخوردارند بیشترین آسیب  را متحمل می شوند. به طور خلاصه می توان معایب این ارتباط را این چنین برشمرد:

1- از بین رفتن کرامت انسانی و غرق شدن در منجلاب و گرداب شهوات، 2- کاهش آرامش روانی و افزایش التهاب و اضطراب درونی، 3-تنوع طلبی، 4- آلوده شدن به گناه و عذاب اخروی. 5-تنزل موقعیت اجتماعی، 6- محیا شدن زمینه های ازدواج ناموفق در آینده.[3]

 
سخن آخر

جوانانی که پیش از ازدواج، با جنس مخالف رابطه دوستی دارند، تمایل هوس بازانه در ایشان قوت یافته به طوری که حتی  پس از ازدواج نیز این روحیه تنوع طلبانه، روانشان را آزار می دهد. چه بسیار افرادی که به خاطر این نقص روحی و روانی حتی در زندگی مشترک نیز به خاطر لگد مال کردن حریم های الهی به گناه سابق خود بازگشته و زندگی مشترک خود را در معرض فروپاشی قرار می دهند. [4]


پی نوشت  ها:

 [1]. جوانان و ارتباط، ابو القاسم مقیمی حاجی، تحقیق و پژوهش مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علیمه، به نقل از لذات فلسفه، ص 129.

 [2].جوانی فصل شکفتن، دکترعلی احمد پناهی (روانشناس اسلامی) نشر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، 1388، ص 224.

[3]. همان.

 [4]. ر.ک: همان، ص 221


سن مصرف دخانیات در دختران به زیر 13 سال رسید

توسط: noor در 19-10-1394, 11:16
به گزارش «شیعه نیوز»، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: متأسفانه امروز مصرف دخانیات در دختران به زیر ۱۳ سال رسیده است.

 محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، پیش از ظهر جمعه در دیدار با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین اظهار داشت: در سال های اخیر، گسترش مواد مخدر در جامعه به‌ویژه نسل جوان در دستور کار استکبار و دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

وی با اشاره به کاهش سن استعمال مواد دخانی در میان دختران، افزود: متأسفانه امروز مصرف دخانیات در دختران به زیر ۱۳ سال رسیده که این آمار نگران کننده است.

مسجدی با تقدیر از تلاش های مسئولان شهرستان ورامین در مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: در سال ۹۱، دفتر جمعیت مبارزه با دخانیات در شهرستان ورامین افتتاح و با همت مسئولان شهرستان، قدم های خوبی برداشته شد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور  یادآور شد: حرکت همه جانبه در شهرستان ورامین، می تواند موجب یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در مبارزه با دخانیات در این شهرستان شود و توطئه های دشمنان در به انحراف کشیدن جوانان در قالب جنگ نرم را خنثی سازد.

وی متذکر شد: امیدوارم با راهنمایی های امام جمعه ورامین، زمینه تشکیل ستاد مبارزه با استعمال دخانیات و اجرایی شدن برنامه جامع کنترل دخانیات در شهرستان ورامین فراهم شود که می تواند سند دیگری را در مجموعه افتخارات این منطقه رقم بزند.

نخبگان جامعه اعتقادي به فرزند اوري ندارند

توسط: noor در 16-10-1394, 12:55
گزارش «شیعه نیوز»، یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی که این روزها به لحاظ خانوادگی بسیاری افراد درگیر آن هستند و از ابعاد مختلف نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، در حوزه «فرزند آوری» نهفته است. تک‌فرزندی، بی‌اشتیاقی و بی‌انگیزگی برخی زوج‌های جوان برای فرزنددار شدن و عدم جامعه‌پذیری و ایزوله شدن تک‌فرزندها مشکلات زیادی را در خانواده‌ها و از جمله اجتماع پدید آورده است، به طوری که در سال‌های اخیر بسیار مشاهده می‌کنیم که جامعه‌شناسان و جمعیت شناسان هشدارهایی درباره هرم سنی جمعیت و همینطور وضعیت آینده نوجوانان و جوانان در سال‌های آتی داده‌اند.

از امام صادق(علیه السلام) سوال کردند: شیرین‌ترین چیز برای انسان چیست؟ و ایشان فرمودند: «داشتن فرزند جوان»؛ سپس پرسیدند: بدترین حالت برای انسان چیست؟ و ایشان در پاسخ فرمودند: «از دست دادن فرزند»؛ از آن‌جایی که همیشه در روایات و احادیث امامان اسرار نهفته‌ای وجود دارد؛ قطعأ این فرمایش امام صادق(علیه السلام) نیز با وجود سادگی در بیان، از نکات مهمی برخوردار است؛ که می‌توان چنین برداشت کرد که فرزند «روح زندگی» است که با آمدنش زندگی شیرین می‌شود و در نبودش زندگی به پوچی می‌گراید.

درباره اهمیت فرزند آوری در خانواده و اجتماع، معضلات تک‌فرزندی و ... با مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 
* لطفاً درباره اهمیت فرزند آوری در جامعه و تأثیر آن در رضایتمندی افراد در زندگی توضیحاتی بفرمایید.

- فرزند آوری یکی از اهداف اصلی پیوند عاطفی و زناشویی است، تداوم نسل و ادامه زندگی خانوادگی باعث می‌شود که فرزند آوری از اهمیت ویژه‌ای در زندگی برخوردار باشد، متأسفانه 60 درصد از افراد تحصیل کرده و نخبه یا اعتقادی به فرزندآوری ندارند و یا به دنبال تک فرزندی هستند.

متأسفانه 60 درصد از افراد تحصیلکرده و نخبه یا اعتقادی به فرزندآوری ندارند یا به دنبال تک‌فرزندی هستند

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، خانواده صاحب فرزند بیش از دیگران از زندگی خود لذت می‌برد و داشتن فرزند موجب افزایش حافظه‌،  کاهش فشار خون، بهره بیشتر از نعمت تعقل، افزایش اعتماد به نفس و شادی والدین، امکان بهتر درک زیبایی‌ها، کاهش سرطان مخصوصأ سرطان سینه برای زنان و بیماری‌های قلبی، بهتر شدن عملکرد مغز و ...  فرزندآوری برای زنان اهمیت بیشتری دارد و بدن آن‌ها برای تغذیه و پرورش کودکان آمادگی خاصی دارد و فرزند او را به زندگی سرگرم و امیدوار می‌سازد.

جامعه آن‌هنگام نشاط دارد که خانواده‌ها در نشاط و آرامش به سر ببرند؛ نشاط در خانواده نیز مولفه‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. از جمله عوامل زیاد شدن نشاط در زندگی مشترک، فرزندآوری است؛ حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) در تعبیری زیبا می‌فرماید: فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است. همان‌طور که گل‌های بهشتی باعث سرور و شادی اهل بهشت می‌شوند ، فرزند صالح نیز این مسئله را در بر دارد.

*چه پیامدهای منفی برای کاهش جمعیت و رغبت کمتر جوانان به فرزند آوری و حتی تک فرزندی وجود دارد؟

از جمله آثار رشد منفی و کاهش جمعیت، پیری و در نتیجه، حرکت به سمت و سوی کم شدن نسل بشر است؛ زیرا بر اساس آموزه‌های برگرفته از معارف ناب قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های ازدواج و تشکیل خانواده، زاد و ولد و تشکیل اجتماعات بشری است. اصولاً فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده، بقای نسل بشری است که مطابق فلسفه آفرینش است.

در زندگی تک فرزندی نیز آسیب‌های زیادی وجود دارد، نخستین آسیب‌های عاطفی و روانی متوجه فرزندان بوده و آنها را افرادی منزوی،‌ گوشه گیر و نزدیک به افسردگی به بار می‌آورد. دومین آسیب کم جمعیت بودن خانواده و مشکلات عاطفی و رفتاری در میان والدین تک فرزند است.

نخستین آسیب‌های عاطفی و روانی تک فرزندی، منزوی،‌ گوشه‌گیر و نزدیک به افسردگی تربیت شدن فرزند است

علت اصلی ترس از فرزند آوری را می‌توان در دلائل زیر جستجو کرد: گرانی،  تورم، هزینه‌های بالای بهداشتی و درمانی نوزادان و کودکان و همچنین تغذیه و کمک تغذیه آنها، گرانی مهدهای کودک برای نگه داری بچه‌ها و هزینه‌های بالای استخدام پرستار از دلائل اصلی وحشت از فرزند آوری در زندگی جوانان است.

متأسفانه امروزه بسیاری از خانواده‌های جوان به خانواده‌های هسته‌ای تبدیل شده‌اند و به دلیل گرانی مسکن و مشکلاتی که برای خانواده های پرجمعیت وجود دارد، از فرزند آوری گریزان هستند. بسیاری از کشورها در حالت عدم تعادل جمعیتی قرار دارند، از یک سو کشورهای در حال توسعه با مشکلات و مسائل رشد بی رویه جمعیت دست و پنجه نرم م‌ کنند، از سوی دیگر جوامع توسعه یافته از نتایج منفی شدن رشد جمعیت و سالخوردگی جمعیت رنج می‌برند، به عبارت دیگر، اکثریت کشورهای جهان به نوعی با مسائل ناشی از عدم تعادل جمعیتی مواجه‌اند.

*اصلی‌ترین دلیل روانی تک‌فرزندی چیست؟

-از نگاه رفتار شناسی اصلی‌ترین علت رفتاری عدم گرایش به فرزند آوری مسئولیت ناپذیری یا ترس از مسئولیت مراقب از فرزند است. بسیاری از جوانان تصور می‌کنند با آمدن فرزند برای آنها محدودیت ایجاد شده و دیگر آزادی‌های دوران قبل از فرزندآوری را ندارند.

*برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

- فرزندپروری به عنوان یک مهارت، کمتر به زوج‌های جوان آموخته می‌شود. بنابراین با نگاهی دوباره به نکات گفته شده عدم فرزند آوری را باید به عهده خانواده‌ها، دولت و نهادهای متولی گذاشت که در این زمینه باید فعالانه در امر آموزش و تمرین وارد زندگی نوجوانان شوند.

ضعف فرزندآوری برای جامعه، پیر شدن جمعیت را به همراه دارد، در حالی که ایران یکی از کشورهای جوان جهان است به خاطر فرزند آوری محدود متأسفانه در بیست سال آینده با اکثریت جمعیت سالمند در کشور روبه رو خواهیم شد و هیچ بعید نیست که نیروی انسانی وارداتی به عنوان راه حل مشکلات نیروی کار جامعه به کار گرفته شود.

بنابراین عدم فرزند آوری موجب بروز مشکلات اقتصادی، عاطفی، جمعیتی و رفتاری در محدوده خانواده و اجتماع خواهد شد.

*در عرصه موانعی که در تفکر فرزند آوری برای جوانان وجود دارد، چگونه می‌توان به لحاظ فرهنگی و جامعه شناختی ذهنیت جوانان را برای فرزند آؤری تغییر داد،‌ چه کار می‌توان انجام داد؟

-در بسیاری از کشورها دولت‌ها و نهادهای متولی تا دو سالگی هزینه‌های نگهداری نوزادان را پرداخت می‌کنند، هزینه پوشاک، تغذیه و درمان اگر در کشور ما نیز چنین طرحی ایجاد شود، مشکلات مالی بسیاری از خانواده‌های جوان حل خواهد شد.

رسانه‌ها در مرحله بعد با فرهنگسازی و بسترسازی فکری و بیان امتیازات فرزندآوری می‌توانند این نقصان را حل کنند.

*شرایط امروز جامعه ما چه چیز را در این حوزه بیشتر می‌طلبد؟

-امروز حمایت مالی از فرزندآوری و ایجاد بسته‌های تشویقی برای والدین شاغل امثال مرخصی‌های با حقوق یا پرداخت هزینه‌های نگه داری فرزندان، ایجاد مهدهای رایگان در کنار ادارات و ارائه بسته‌های هزینه برای تغذیه و تربیت فرزندان تا شش سالگی می‌تواند تشویق‌های مناسبی برای فرزند آوری و فرار از تک فرزندی باشد.

تحریم روغن نباتی عربستانی در ایران

توسط: noor در 16-10-1394, 12:31
به گزارش «شیعه نیوز»، شرکت سعودی صافولا که بخش مهمی از بازار روغن نباتی ایران را در اختیار دارد اعلام کرد با وجود قطع روابط دیپلماتیک و تجاری دو کشور از بازار ایران خارج نخواهد شد.

یک شرکت سعودی تولیدکننده مواد غذایی که بخش مهمی از بازار روغن نباتی ایران را در اختیار دارد اعلام کرد به رغم قطع روابط ریاض با تهران به فعالیت خود در ایران ادامه می دهد.

یک مقام شرکت صافولا در مصاحبه با رویترز گفت: ما از اول به ریسک های فعالیت اقتصادی در ایران آگاه بودیم. صافولا در دراز مدت و با رفع تحریم ها از مزیت رقابتی در بازار ایران برخوردار خواهد بود.

بر اساس این گزارش رژیم سعودی به بهانه حمله به سفارت این کشور در ایران روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با ایران قطع کرده است.

در پی این تصمیم سهام شرکت صافولا 11.5 درصد کاهش یافت. صافولا 13 درصد کل درآمد خود را از بازار ایران بدست می آورد. بخش مهمی از سهام این شرکت متعلق به دولت عربستان است.

صافولا 90 درصد سهام شرکت صافولای بهشر را در اختیار دارد. این شرکت 40 درصد روغن مصرفی در ایران را تامین می کند. صافولا همچنین مالکیت کامل شرکت شکر صافولا بهشر و شرکت توزیع کننده طلوع پخش آفتاب را در اختیار دارد.

سهم مهم این شرکت در تامین روغن نباتی ایران نگرانی بخش های امنیتی را در ایران برانگیخته است. این در حالی است که در پی تشدید تنش ها بین دو کشور برخی مقامات سعودی تهدید کرده اند ایران را تحت فشار اقتصادی قرار خواهند داد.

یک مشاور در دستگاه پادشاهی سعودی مدعی شده است کشورهای عربی خلیج فارس ریه های اقتصادی ایران هستند و می توان از این ناحیه به ایران فشار وارد کرد 

دولت تندرو سعودی بیش از 10 درصد مالکیت صافولا را در اختیار دارد.

بر اساس این گزارش شرکت عربستانی عوجان نیز از سال 2005 وارد بازار ایران شده است. این شرکت که با نام شرکت صنایع ایران عوجان در بورس تهران به ثبت رسیده است نوشیدنی رانی را در ایران تولید و توزیع می کند.

شرکت قوطی آلومینیوم کاوه عوجان نیز که در سال 2009 تاسیس شد در زمینه تولید قوطی های نوشابه برای عوجان، کوکا کولا، پپسی و سایر برندها برای فروش در بازار ایران فعالیت دارد.

حمله برنامه ریزی به شیعیان

توسط: noor در 29-09-1394, 09:24
به گزارش «شیعه نیوز»، به دنبال ناآرامی‌های نیجریه و دستگیری شیخ ابراهیم زکزاکی، روحانی برجسته شیعیان در این کشور، شبکه آفریقای برون‌مرزی مصاحبه ای با شیخ ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه انجام داده است.

متن کامل این مصاحبه را به نقل از پرس تی وی در زیر می‌خوانید:
واکنش شما به قتل عام مسلمانان شیعه نیجریه چیست؟

شیخ ابراهیم موسی: آنچه که شنبه شب در زاریا اتفاق افتاد به دست رئیس جمهور بوهاری برنامه‌ریزی و طراحی شده بود و هدف آن نسل‌کشی شیعیان نیجریه بدون هیچ دلیل خاصی بود . نیروهای ارتش روز شنبه شیعیان را مورد حمله قرار داده و آنها را قتل عام کردند .

آخرین اخبار واصله از وضعیت شیخ زکزاکی چیست ؟
شیخ ابراهیم موسی : آنها ( مسئولان ) ادعا می‌کنند که او در شرایط خوبی است. اما آنچه برای ما مهم است دسترسی مستقیم به اوست. ما می‌خواهیم که رهبر ما به خانه بازگردد تا بفهمیم که در چه شرایطی است .

واکنش‌های متعددی پس ازاین قتل عام وجود داشته است. ایران این قتل عام را محکوم کرده است درحالیکه عربستان سعودی از ارتش نیجریه دفاع کرده و شیعیان را تروریست نامیده است، نظر شما در این باره چیست؟

شیخ ابراهیم موسی: آنچه می‌توانم بگویم این است که ارتش ادعا کرده مردم زاریا قصد حمله به آنها را داشته‌اند و به همین علت این حمله صورت گرفته است . اما آنچه مسلم است، این است که حادثه‌ای که در حسینیه اتفاق افتاد از پیش طراحی شده بود و همانطور که قبلا اشاره کردم آنها ( ارتش و دولت ) از قدرت گرفتن شیعیان در نیجریه در هراس هستند و به همین دلیل دولت این امر را بر نمی‌تابد و به ارتش دستور حمله به آنان را داده است .

ارتش ادعا کرده است که شما تصمیم داشته‌اید راه کاروان ارتش را سد کنید و حتی در این ادعا تا آنجا پیش می‌رود که می‌گوید طرفداران شیخ زکزاکی قتل رئیس ستاد مشترک ارتش را طراحی کرده بودند، پاسخ شما به این اتهامات چیست؟

شیخ ابراهیم موسی: آنچه ارتش علیه ما می‌گوید مبنی بر اینکه ما قصد داشتیم راههای منتهی به حسینیه را ببندیم، کاملا اشتباه است. درواقع راههای منتهی به حسینیه کاملا توسط نیروهای ارتش محاصره شده بود و نظامیان به سمت مردم مسلمان در خیابان و حسینیه تیراندازی می‌کردند و درحقیقت سربازان بودند که این جنایت را مرتکب شدند چراکه این حادثه از پیش طراحی شده بود. در حسینیه اسلحه نبود و هیچ دلیلی وجود نداشت که مسلمانان، که مشغول برگزاری مراسم مذهبی بودند، به سربازان حمله کنند. این ادعاها همه بهانه هستند. چه دلیلی دارد که شیعیان تصمیم به قتل فرمانده ستاد مشترک ارتش داشته باشند؟ این اتهام واقعا مسخره است. آنچه ارتش انجام داد نقض آشکار قوانین اسلامی، بین المللی و حتی قوانین نیجریه است. در نیجریه این بار اول نیست که به حقوق ما شیعیان تجاور می‌شود .

ارتش نیجریه می‌گوید که درحال مبارزه با گروه تروریستی بوکوحرام است و ما می‌دانیم که شیخ زکزاکی یکی از مخالفان سرسخت این گروه است. اما ارتش می‌گوید امکانات لازم برای مبارزه با بوکوحرام را ندارد.

شیخ ابراهیم موسی: ما فکر می‌کنیم که دولت با گروه تروریستی بوکوحرام همکاری می‌کند ، زیرا مدارکی وجود دارد که حاکی از آن است که شخص ریئس جمهور با این گروه همکاری می‌کند. اگر بوکوحرام تاکنون تارومار نشده است بخاطر این نیست که ارتش امکان مبارزه با آن را نداشته است ، خیر ! این عدم موفقیت کاملا ارادی و خواسته خود دولت است . اطلاعات محرمانه زیادی در دست داریم که نشان می‌دهد برخی کشورهای غربی، بوکوحرام را به وجود آورده‌اند و حتی دولت نیجریه هم در این امر دخیل است. هدف توجیه برخی اقدامات است. جنبش اسلامی نیجریه همواره مخالف تروریسم و بوکوحرام بوده است. ما هیچگونه سلاحی نداریم و همواره پیرو پیامبر اسلام و امامان معصوم هستیم و همانطور که می‌دانید راه اهل بیت هرگونه خشونت را رد می‌کند .
جنبش اسلامی نیجریه چه اقداماتی را برای آزادی شیخ زکزاکی درنظر دارد ؟
شیخ ابراهیم موسی: مردم نیجریه مخالف قتل عامی هستند که در زاریا اتفاق افتاد و از سوی دیگر دولتی داریم که کاملا از صهیونیست‌ها، وهابی‌ها و تکفیری‌ها علیه شیعیان حمایت می‌کند. اما شیعیان پیرو امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت هستند. آنچه که شنبه و یکشنبه اتفاق افتاد نقض آشکار حقوق شیعیان نیجریه بود. مسئولین می‌خواهند که با این برخوردها شیعیان از ادامه فعالیت‌های صلح آمیز خود دست بردارند اما ان‌شاالله خدا ما را یاری خواهد کرد و ما مقاومت خود را ادامه خواهیم داد زیرا از کسی نمی‌ترسیم.

هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب

توسط: noor در 5-08-1394, 11:00

هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلابپایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای «هشت سنت غلط ازدواج» را از نگاه رهبر معظم انقلاب منتشر کرد.در این یادداشت به توصیه رهبر معظم انقلاب به همه مردم مبنی بر «آسان کردن ازدواج»، آمده است:
حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی ها و مناسبت های مختلف به آسیب شناسی مشکلات فراروی جوانان برای ازدواج پرداخته اند. ایشان معتقدند موانع «فرهنگی»، بخش قابل توجهی از این مشکل اجتماعی را به خود اختصاص داده است و جوانان، خانواده ها و مسئولان مربوط باید در جهت رفع این موانع تلاش کنند.


متن زیر به هشت مورد از این سنت های غلط که مورد تصریح رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته، می پردازد:

مهریه سنگین

- مهریه سنگین مال دوران جاهلیت است. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) آن را منسوخ کرد. پیامبر (صلى الله علیه و آله) از یک خانواده ی اعیانی است. خانواده ی پیغمبر (صلى الله علیه و آله)، تقریباً اعیانی ترین خانواده ی قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است. چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیدة النّساء العالمین» قرار داد «مِن الاَوّلینَ و الآخِرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است می خواهند ازدواج کنند، مهریه ی ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریه ی کم را قرار دادند که اسمش «مَهر الس ّنَّة» است.(خطبه عقد 1374/2/28).
- بعضی خیال می کنند مهریه ی سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک می کند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه ی سنگین هیچ معجزه ای نمی تواند بکند.(خطبه ی عقد 1375/5/11).

جهیزیه سنگین

- من گمان می کنم این که در جهیزیه ی حضرت زهرا (علیهاالسلام) این قدر سادگی رعایت شد، این حد را حفظ کردند. این یک جنبه ی نمادین داشت. برای این که بین مردم مبنا و پایه ای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیاده روی ها پیش می آید، نشوند.(خطبه عقد 1377/4/18)
- مبادا بروید پول قرض کنید، جهیزیه درست کنید. مبادا خودتان را به زحمت بیندازید. مبادا خانواده تان را به زحمت بیندازید. مبادا خیال کنید که دخترتان اگر جهیزیه اش کمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشکستگی است.(خطبه ی عقد 1381/3/299)

تجملات زیاد

مگر کسانی که با تجمل عروس و داماد می شوند خوشبخت ترند؟ این کارها جز این که یک عده جوان را، یک عده دختر را حسرت به دل کند و زندگی را بر این ها تلخ نماید، اگر نتوانستند آن جور آن ها هم عروسی بگیرند تا ابد حسرت به دل بمانند یا اصلاً نتوانند عروسی بگیرند

- تجملات برای یک جامعه، مضر و بد است. آن کسانی که با تجملات مخالفت می کنند، معنایش این نیست که از لذت ها و خوشی هایش بی اطلاعند، نه! آن را کاری مضر برای جامعه می دانند. مثل یک دارو یا خوراکی مضر. با تجملات زیادی، جامعه زیان می کند. البته در حد معقول و متداول ایرادی ندارد. اما وقتی که همین طور مرتب پای رقابت و مسابقه به میان آمد، اصلاً از حد خودش تجاوز می کند و به جاهای دیگر می رود.(خطبه عقد 1370/4/20).

- مگر کسانی که با تجمل عروس و داماد می شوند خوشبخت ترند؟ چه کسی می تواند چنین چیزی را ادعا کند؟ این کارها جز این که یک عده جوان را، یک عده دختر را حسرت به دل کند و زندگی را بر این ها تلخ نماید، اگر نتوانستند آن جور آن ها هم عروسی بگیرند تا ابد حسرت به دل بمانند یا اصلاً نتوانند عروسی بگیرند. چیز دیگری نیست... تا آمدند دخترش را بگیرند، چون دستش خالی است، این دختر بماند توی خانه. این پسر دانشجو یا کارگر یا کاسب ضعیف، همین طور غیر متأهل بماند.(خطبه عقد 1373/9/23).

اسراف

- برخی، اسراف می کنند. می ریزند و می پاشند. در این روزگار که فقرایی در جامعه هستند، کسانی هستند که اولیات زندگی هم درست در اختیارشان نیست، این کارها اسراف است، زیادی است، بیخود است. هر کس بکند خلاف است.(خطبه عقد 1372/6/11).

خرید از مکان های معروف به گرانی

- این دختر خانم ها که می خواهند جهیزیه درست کنند، برای خرید اسباب سر عقد و جهیزیه، توی این دکان های گران قیمت بعضی از جاهای تهران، آن محلات گران قیمت که معروف است - نمی خواهم البته اسم بیاورم - من می شناسم کجاهاست که دکان هایش معروف است به جنس گران، اصلاً طرف آنها پا نگذارند. بروند آن جاهایی که معروف به گرانی نیست. این طور نباشد که داماد بیچاره را دنبالشان راه بیندازند برای خرید عروس و خرید عقد. متأسفانه از این کارها می کنند.(خطبه عقد 1372/3/19).

هتل ها و سالن های پرخرج

- عروسی و عقد و شادی چیز خوبی است. حتی پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) هم برای دختر مکرمه ی خودشان مجلس عروسی گرفتند، شادی کردند و مردم شعر خواندند. زن ها دست زدند و خوشی کردند. اما نباید در این مجلسِ عقد و عروسی و اینها اسراف انجام بگیرد. یکی از اسراف ها همین مجالس عقد و عروسی گران قیمت است. در هتل ها، در این سالن های گران قیمت مجالس درست می کنند. مبالغ زیادی شیرینی و میوه و خوراکی حرام می شود، از بین می رود، روی زمین ریخته می شود و ضایع می گردد. برای چه؟ برای چشم و هم چشمی!؟ برای عقب نماندن از قافله ی اسراف!؟(خطبه عقد 1372/1/5).

لباس عروس گران قیمت

بعضی خیال می کنند مهریه ی سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک می کند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه ی سنگین هیچ معجزه ای نمی تواند بکند 

- بعضی ها لباس عروس گران قیمت می خرند. نه! چه لزومی دارد. حالا لباس عروس می خواهند، بعضی ها لباس عروس را می روند کرایه می کنند. چه مانعی دارد؟ ننگ دارد؟ نه! چه ننگی؟ چه مانعی دارد؟ بعضی ها این را ننگ می دانند. ننگ این است که انسان یک پول گزافی بدهد، یک چیزی بخرد که یک بار آن را مصرف کند، بعد بیندازد دور. یک بار مصرف! آن هم با این وضعی که بعضی مردم دارند.(خطبه عقد 1374/10/4).

به رخ کشیدن ثروت ها

- اگر چنان چه در ازدواج بحث مادیات عمده شد، این معامله ی عاطفی و روحی و انسانی تبدیل خواهد شد به معامله ی مادی. این معامله های گران، این جهیزیه های سنگین، این چشم و هم چشمی ها و این به رخ کشیدن ثروت ها و پول ها - که برخی از افراد غافل و بی خبر می کنند - ازدواج را در واقع خراب می کنند. لذاست که در شرع مقدس مستحب است مهریه کم گرفته شود که «مَهر السّنّة» مورد نظر است.(خطبه عقد 1377/12/13).

ازدواج را آسان کنید

من به همه مردم در سراسر کشور توصیه می کنم که ازدواج ها را آسان کنند. بعضی ها ازدواج را مشکل می کنند. مهریه های گران و جهیزیه های سنگین ازدواج را مشکل می کند... خانواده ی پسرها توقع جهیزیه های سنگین بکنند. خانواده ی دخترها برای چشم هم چشمی دیگران جهیزیه ها را و تشریفات را و مجالس عقد و عروسی را رنگین تر بکنند. چرا؟ اثر این را می دانید چیست؟ اثر این کارها این است که دخترها و پسرها بدون ازدواج در خانه ها می مانند، کسی جرئت نمی کند به ازدواج نزدیک شود.(خطبه عقد 1373/9/2).

قبلی بعدی
بالا
 
این سایت با هدف ایجاد محیطی گرم و صمیمی باعث نزدیکی اعضا شده و به سوالات دینی پاسخ داده می شود.
instagram telegram